ЕКОЛОГІЧНЕ ВИХОВАННЯ ШКОЛЯРІВ У ПОЗАКЛАСНІЙ РОБОТІ З БІОЛОГІЇ Н.Б. Грицай

Розглядається сучасний стан і перспективи розвитку біологічної освіти, впровадження та використання інноваційних педагогічних технологій у навчальному та виховному процесах у загальношкільних, позашкільних та вищих навчальних закладах.
Ответить
root
Администратор
Сообщения: 176
Зарегистрирован: 19 апр 2011, 10:45

ЕКОЛОГІЧНЕ ВИХОВАННЯ ШКОЛЯРІВ У ПОЗАКЛАСНІЙ РОБОТІ З БІОЛОГІЇ Н.Б. Грицай

Сообщение root » 29 окт 2007, 16:18

ЕКОЛОГІЧНЕ ВИХОВАННЯ ШКОЛЯРІВ У ПОЗАКЛАСНІЙ РОБОТІ З БІОЛОГІЇ
Н.Б. Грицай
Сьогодні одним із пріоритетних напрямів навчання біології в сучасній школі є вдосконалення екологічної освіти й виховання, формування екологічної культури школярів. Великі можливості для реалізації цих завдань має позаклас-на робота з біології з її різноманітністю форм і видів проведення занять.
З метою з'ясування найпоширеніших форм і видів позакласної діяльності учнів загальноосвітньої школи нами було проведено анкетування учителів біо­логії під час курсів підвищення кваліфікації в Рівненському та Тернопільському обласних інститутах післядипломної педагогічної освіти. У ньому взяли участь 113 педагогів.
Результати дослідження свідчать, що найчастіше в шкільній практиці ви­користовуються такі види позакласної роботи: екскурсії (їх назвали 35,7% опи­таних), заняття гуртків (30,6%), КВК (28,6%), вечори (25,5%), тижні біології (24,5%), біологічні ігри (19,4%), вікторини (16,3%), брейн-ринги (15,3%), конфе­ренції (15,3%), диспути (13,3%), свята (13,3%), конкурси (8,2%), „Що? Де? Ко­ли?" (6,1%), круглі столи (6,1%), усні журнали (5,1%), виставки (4,1%), ранки (4,1%), семінари (4,1%) та ін. Як бачимо, переважає масова форма роботи.
Крім названого вище, важливе місце в позакласній діяльності з біології за­ймають форми й види екологічного виховання. Серед них цікавими та пізнава­льними є такі: екологічні акції, операції, ігри, казки, суди, мітинги, естафети, ве­чори, марафони, тренінги, лекторії, всеобучі, екскурсії, походи, виступи екологі­чних агітбригад, показ екомод тощо.
Багато із цих заходів проводиться під час тижня біології. Але не варто зво­дити тиждень біології до тижня екології. На наш погляд, у сучасній школі, крім тижня біології, доцільним є організовувати окремо ще й тиждень екології (на­приклад, напередодні 26 квітня - Дня Чорнобильської трагедії). Тиждень еколо­гії проводиться в більшості шкіл м. Рівного. Він має міжпредметний характер, інтегруючи в собі знання учнів з біології, географії, хімії, фізики, історії, мате­матики та інших предметів.
Здебільшого, перший день тижня починається загальношкільною ліній­кою, на якій учитель ознайомлює учнів з планом його проведення. Ії мета - по­глибити знання учнів про основні екологічні проблеми сучасності, розглянути причини їх виникнення, показати сучасний вплив діяльності людини на навко­лишнє природне середовище; розвивати критичне мислення, вміння передбачити можливі наслідки антропогенних чинників.
Під час тижня організовуються різноманітні заходи: екологічні вечори, ві­кторини, акції, радіопередачі „Екологічна хвиля", виставки літератури на еколо­гічну тематику, екологічна гра „Ключ від парку", конкурси малюнків і плакатів „Моя Земля у майбутньому", конкурси творів, фотографій, кросвордів, тематич-
них газет на екологічну тематику, екологічні тренінги, кінолекторій „Знай. Лю­би. Бережи", тренінги „Побутові відходи", конкурс графіті „Сміття - ресурс, що лежить не на своєму місці", „Екосистема та ЇЇ місце в організації біосфери", екс­курсії до парку, зоопарку, музею тощо.
Значну допомогу вчителям біології в підготовці тижня екології надають позашкільні заклади: станція юних натуралістів, екологічний центр Рівненського міського Палацу дітей та молоді, „Екошкола", а також громадські організації.


Всеукраїнської науково-методичної конференції "Розвиток біологічної освіти в Україні"-Мелітополь, (26-27 вересня), 2006.С 82-83

Ответить

Вернуться в «Розвиток біологічної освіти в Україні»