ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ

Ответить
root
Администратор
Сообщения: 176
Зарегистрирован: 19 апр 2011, 10:45

ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ

Сообщение root » 17 ноя 2013, 20:58

старший викладач Рябуха Т. В.
Мелітопольський державний педагогічний університет
імені Богдана Хмельницького

ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ
ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК АУДІЮВАННЯ У СТУДЕНТІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ “МОВА І ЛІТЕРАТУРА (АНГЛІЙСЬКА)

На сучасному етапі навчання іноземної мови неможливе без використання досягнень інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ). Раціональне та збалансоване застосування ІКТ в процесі навчання дозволяє більш повно реалізувати цілий комплекс методичних, дидактичних, педагогічних і психологічних принципів, втілити принципи індивідуалізації і диференційованого підходу в навчанні. Перевагою використання ІКТ при вивченні іноземної мови є можливість організації автономного навчання з урахуванням індивідуального темпу роботи студентів та їхнього рівня володіння мовою.
Асортимент доступних технологічних засобів сьогодні надзвичайно великий. В даній роботі хотілося б зупинитися на деяких онлайнових ресурсах, що знаходяться у вільному доступі, які можуть бути ефективно імплементовані в процес навчання англійської мови, зокрема навчання аудіювання.
Аудіювання може бути безпосереднім (сприйняття лекцій з теоретичних курсів іноземної мови, спілкування на практичних заняттях) і опосередкованим (аудіювання радіо- і телепередач, подкастів, аудіо і відео-текстів).
Особливої уваги вимагає селекція текстів для аудіювання. Це обумовлено як власне лінгвістичними, так і психологічними факторами. Так, тексти підвищеної складності можуть викликати розчарування студентів, позбавити їх орієнтації на успіх. Дуже легкі аудіотексти також небажані, оскільки відсутність моменту подолання труднощів робить роботу нецікавою і непривабливою, і вона не може бути розвиваючим чинником у процесі навчання іноземної мови.
Для ефективного навчання аудіювання необхідно враховувати мовні та композиційні особливості текстів, їх відповідність конкретним цілям на різних етапах навчання, їх інформативність та значимість. Останні з перерахованих характеристик відповідають за формування позитивної мотивації студентів. Якщо слухач відчуває зацікавленість в прослуховуванні тексту, це веде до максимальної мобілізації його психічного потенціалу: загострюється слух, акцентуалізується увага, збільшується інтенсивність когнітивних процесів.
Інтернет-ресурс English Central (www.englishcentral.com) надає студентам можливість прослуховувати автентичну англійську мову. Незаперечною перевагою даного ресурсу є те, що слухачі можуть самостійно вибирати як тематику текстів, так і рівень їх складності. Дана програма дозволяє при необхідності супроводжувати аудіотрек титрами, що є особливо актуальним на початковому етапі вивчення мови. Даний ресурс дозволяє враховувати різні стилі навчання, відкриваючи можливість вибору способу роботи з аудіоматеріалом: багаторазове прослуховування – одноразове прослуховування, озвучування тексту окремими реченнями – сприйняття цілого тексту, прослуховування в режимі нормальної швидкості – прослуховування в режимі повільної швидкості.
Як відомо, ефективним процес навчання англійської мови є тільки в тому випадку, якщо він є інтегрованим, тобто об'єднує розвиток всіх мовленнєвих навичок. Інтернет-ресурс English Central дозволяє відпрацьовувати фонетичні навички за допомогою багаторазового повторення з подальшим аудіозаписом мови студентів. Крім того, даний ресурс надає функцію порівняння вимови студента з вимовою носія мови. Програма автоматично визначає недоліки в мові студента і демонструє автентичний зразковий варіант.
При користуванні програмою обов'язковою є реєстрація студентів для подальшого автоматичного моніторингу їхньої успішності. Після аудіювання тексту студент отримує електронне повідомлення про кількість переглянутих відео роликів (усі тексти супроводжуються візуальної опорою) і про кількість засвоєних лексичних одиниць.
Онлайн ресурс Тед (www.ted.com) є всесвітньо відомим. Цінність використання даного ресурсу полягає в тому, що він надає можливість аудіювання автентичної мови в ситуаціях, наближених до реального спілкування. Можливість селекції аудіотекстів підвищує особистісну мотивацію студентів і сприяє більш ефективному засвоєнню інформації. Складність аудіювання в умовах реального спілкування пов'язана у багатьох випадках з особливостями вимови того чи іншого мовця, тембром його голосу, можливими мовними дефектами, діалектними характеристиками. Даний ресурс надає широкий спектр аудіотестів, які демонструють сучасну англійську мову у всьому її різноманітті.
Ефективним способом самостійного розвитку навичок аудіювання є використання подкастів (від англ. podcast), що представляють собою звукові файли в стилі радіо- і телепередач в Інтернеті:
http://www.eltpodcast.com,
http://www.bbc.co.uk/podcasts/series/tae,
http://learnenglish.britishcouncil.org/ ... y-podcasts.
Позитивним чинником у використанні подкастів є можливість їх завантаження на персональні цифрові носії користувачів, що дозволяє студенту прослуховувати їх у зручний час.
Сучасні он-лайн ресурси, які дозволяють ефективно розвивати такий складний вид мовленнєвої діяльності як аудіювання, не вичерпуються наведеним у роботі переліком. Їх різноманіття свідчить про високий попит в сфері навчання іноземних мов.
Список літератури
1. Полат Е. С. Интернет на уроках английского языка // Иностранные языки в школе. – М., 2001. – № 2. – С. 17-28.
2. Хортон У., Хортон К. Электронное обучение: инструменты и технологии. – М.: КУДИЦ-ОБРАЗ, – 2005. – 640 с.

Ответить

Вернуться в «Міжвузівський семінар 2013»